Založ si blog

Možností vzdelávania sa je viacero.

Akosi už folklórnou “zložkou” našej spoločnosti sa stalo všadeprítomné kritizovanie a stanovovanie si nových a nových slovných formulácií, prostredníctvom ktorých by akože každý občan SR mal mať právo, alebo aspoň možnosť hodnotiť stav v rôznych sférach.

Viem, že s príchodom elektronických médií sa roztrhlo vrece s odborníkmi, ktorí sú vševediaci a vedia všetko. Samozrejme všade boli a všetko videli. Je tu však jedna chybička. Sledovanie situácie v spoločnosti sa nedeje len prostredníctvom absorbovania množstva informácií z médií, ktoré povedzme si pravdu, možno až z deväťdesiatich percent ponúkajú len vlastne útržkovité a neúplné informácie často s neprehľadnou postupnosťou a menším chaosom v usporiadaní faktov. Ľudia si potom tieto fakty neroztriedia, pretože väčšinou sa to končí tak, že niečo napísali v médiách a jednoducho sa to stalo. No realita je iná. Nie každý to rád počuje. Čo je však najhoršie u nás, je z môjho pohľadu stav vedomostí našich detí a mládeže. Ich výsledky sú nesmierne slabé ( hovorím to z vlastnej praxe ). Je až neuveriteľné, keď žiak základnej školy, ktorý číta len priemerne až slabo, je poslaný na recitačnú súťaž ako jeden z najlepších v triede (!). Čítate dobre. Nerozhodol som sa pre kariéru v školstve, ale myslím, že ako človek pracujúci s knihami a občas aj s mládežou – no i s dospelými – pociťujem potrebu niečo tu napísať, keďže inak nie som v blogovaní veľmi plodný (viď počet mojich blogov :).

Ešte počas praxe na vysokej škole som navrhol raz udeliť dvom žiakom druhej triedy horšie známky za čítanie. Triedna učiteľka mi to zavrhla, pretože jednoducho som bol podľa nej neskúsený a neobjektívny. Ja si však stojím dodnes za týmto mojim rozhodnutím. Žiak, ktorý pomaly a nesústredene číta, zasekáva to občas, zjavne nechápe význam textu, je nepozorný a nesústredi sa – to je pre mňa výsledok nielen snahy jeho rodičov, ale aj jeho vyučujúcich. Áno, možno ma teraz niekoľko učiteľov slovne prizabije, ale je to tak. Kto určuje kvalitu vzdelávania na Slovensku? Resp. v každej krajine na svete. Učitelia. Nikto iný. Na základe jeho práce vidno výsledky celej triedy. Dobrý učiteľ nepotrebuje počítače, techniku, čítačky, veľa peňazí – nenarážam tu na plat – rôzne plátna, a čo ja viem čo. Jednoducho sa postaví a tie deti naučí. Mám dojem, a to aj z mojej praxe, že čoraz viac učiteľov kašle na túto zásadu. Ale úplne komplexne na to kašlú. Nechápem prečo. Nemôžem dať zlú známku žiakovi, pretože príde rodič a bude sa sťažovať. Nemôžem dať návrh na prepadnutie v prvom stupni, pretože je to neprípustné. A vrcholom je, keď na recitačnú súťaž posielajú učitelia priemerných recitátorov, ktorí len afektovane stoja a prednášajú básničku. Viem, že to všetko teraz môže pôsobiť ako samé mudrovanie z mojej strany, ale tie skúsenosti, čo mám zo školstva, sú poviem vám všetkým, veru úbohé. A bol sklamaný na celej čiare. Ale konečne sa dostávam k veci, ktorú som chcel napísať. Nedávno som sa zúčastnil prednášky u nás v Košiciach, keď o staroegyptských náboženstvách prednášala jedna odborná asistentka z Karlovej univerzity, z egyptologického ústavu.

Bola to úžasná prednáška plná nových informácií a hlavne odborne dobre zvládnutá prednášajúcou. Nahrnulo sa tam asi zo 40-50 ľudí – čo ma samozrejme potešilo. Jedna vec však ma zarazila. Jednak pracovníčka knižnice, ktorá sa údajne zaoberá, alebo teda aspoň ju samú zaujímajú orientálne štúdiá, predstavila veľmi neprofesionálne a neodborne odbornú prednášku. Áno, nebola to akcia špecializovaná len pre vedcov, ale predsa len jednalo sa o špecifickú tematiku. Na konci, keď začala diskusia, hneď prvá diskutujúca perlila. Staršia pani, ktorá prvou otázkou naznačila, že asi sa neprišla vzdelávať. Jej dotaz znel (a vlastne aj jej rezultát :)…že staroegyptská spoločnosť ako najdlhšie fungujúca civilizácia – aj o tom by som s ňou polemicky podiskutoval – fungovala preto, lebo každý občan ríše mal svoje sociálne postavenie zaradené a práve triedna diferencovanosť je jedinou zárukou na prežitie a fungovanie civilizácie. Ba doslova povedala, že nikto sa nikam nepchal tam, kde ho nevítali a kde nemal právo(!) byť. Bol som ohromený, pretože viacmenej nechcela diskutovať o ničom, o čom bola prednáška. Samozrejme, že reakcia odborníčky nebola veľmi pre ňu povzbudzujúca.

Vtedy som si uvedomil. Ako môžeme trvať na tom, aby vzdelanie bolo zárukou kvality a ozajstných vedomostí našich detí, keď dospelí ľudia takto premýšľajú?

O tom, že mnohí učitelia chodia s deťmi počas voľna do nákupných centier, o tom už radšej ani nevravím. Takže myslím si, že každý by mal začať od seba, pretože ako vidíme, každý si príčiny vysvetľuje po svojom. A keďže vzdelaní ľudia – ako napr. učitelia – nemajú záujem o kvalitné vzdelávanie detí, nevravím o všetkých, tak ťažko očakávať, že nejaký politik to zmení. Ten je rád, že je tam kde je. Byť ministrom u nás sa stalo zárukou skvelej PR v životopise.

p.s. týmto som chcel povedať, že možností na vzdelávanie sa pre široké vrstvy je veľa. Stačí si prečítať, čo kedy chystá ktorá knižnica a budeme opäť o kúsok duchovne bohatší. 🙂

Výhody a “sociálnosti” : )

11.11.2014

Niekoľko odvážnych protestovalo za cestovanie vlakom zadarmo. A JA PROTESTUJEM PROTI ŠTUDOVANIU ZADARMO! p.s. to len na margo tých neskúsených žabiakov, ktorí ešte pre túto krajinu nič viac »

Profily a portréty

06.12.2013

Na úvod si azda pripomeniem, že nesmiem používať expresionizmy. To by mi tak chýbalo, ešte sa nedajbože zatúlam do čias adolescencie, ktorá so mnou "kývala" ako divá. No keď si človek uvedomí, viac »

Literárny náhľad na môj rodný kraj

18.11.2013

Rozhodol som sa napísať svoj prvý blog vôbec. Neviem, či to niekto bude čítať, či to niekoho zaujme, každopádne by som chcel prispieť svojou troškou do tohto neuveriteľne miešajúceho viac »

BRATISLAVA: Americká ambasáda

Bratislava nepredĺžila nájom pozemkov ambasáde USA. Zmizne plot okolo nej?

21.02.2017 16:30

Hlasovaním, ktorým bratislavskí mestskí poslanci nepredĺžili nájom pozemkov ambasáde USA, dali najavo, že nebudú podporovať protiprávny stav, ktorý existuje.

veľká británia, eú, brexit, eurofondy

EÚ bude od Londýna chcieť peniaze, ktoré Británia sľúbila

21.02.2017 15:09

Británii po odchode z Európskej únie potrvá roky, kým dojedná podobu svojich obchodných vzťahov s blokom.

FF UK, historická budova

Bratislava získava svoju virtuálnu pamäť

21.02.2017 15:00

Projekt Pamäť mesta Bratislavy (PamMap), má za cieľ sprístupniť dejiny mesta odborníkom aj laikom v modernej – elektronickej – podobe.

euro, peniaze, hotovosť

EÚ chystá čiernu listinu daňových rajov, oslovila aj hriešnikov

21.02.2017 14:48

Európska únia sa ​​obrátila na deväť desiatok krajín, ktoré by mohli skončiť na vznikajúcej čiernej listine daňových rajov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 2816x
Priemerná čítanosť článkov: 704x

Autor blogu

Kategórie