Založ si blog

Možností vzdelávania sa je viacero.

Akosi už folklórnou “zložkou” našej spoločnosti sa stalo všadeprítomné kritizovanie a stanovovanie si nových a nových slovných formulácií, prostredníctvom ktorých by akože každý občan SR mal mať právo, alebo aspoň možnosť hodnotiť stav v rôznych sférach.

Viem, že s príchodom elektronických médií sa roztrhlo vrece s odborníkmi, ktorí sú vševediaci a vedia všetko. Samozrejme všade boli a všetko videli. Je tu však jedna chybička. Sledovanie situácie v spoločnosti sa nedeje len prostredníctvom absorbovania množstva informácií z médií, ktoré povedzme si pravdu, možno až z deväťdesiatich percent ponúkajú len vlastne útržkovité a neúplné informácie často s neprehľadnou postupnosťou a menším chaosom v usporiadaní faktov. Ľudia si potom tieto fakty neroztriedia, pretože väčšinou sa to končí tak, že niečo napísali v médiách a jednoducho sa to stalo. No realita je iná. Nie každý to rád počuje. Čo je však najhoršie u nás, je z môjho pohľadu stav vedomostí našich detí a mládeže. Ich výsledky sú nesmierne slabé ( hovorím to z vlastnej praxe ). Je až neuveriteľné, keď žiak základnej školy, ktorý číta len priemerne až slabo, je poslaný na recitačnú súťaž ako jeden z najlepších v triede (!). Čítate dobre. Nerozhodol som sa pre kariéru v školstve, ale myslím, že ako človek pracujúci s knihami a občas aj s mládežou – no i s dospelými – pociťujem potrebu niečo tu napísať, keďže inak nie som v blogovaní veľmi plodný (viď počet mojich blogov :).

Ešte počas praxe na vysokej škole som navrhol raz udeliť dvom žiakom druhej triedy horšie známky za čítanie. Triedna učiteľka mi to zavrhla, pretože jednoducho som bol podľa nej neskúsený a neobjektívny. Ja si však stojím dodnes za týmto mojim rozhodnutím. Žiak, ktorý pomaly a nesústredene číta, zasekáva to občas, zjavne nechápe význam textu, je nepozorný a nesústredi sa – to je pre mňa výsledok nielen snahy jeho rodičov, ale aj jeho vyučujúcich. Áno, možno ma teraz niekoľko učiteľov slovne prizabije, ale je to tak. Kto určuje kvalitu vzdelávania na Slovensku? Resp. v každej krajine na svete. Učitelia. Nikto iný. Na základe jeho práce vidno výsledky celej triedy. Dobrý učiteľ nepotrebuje počítače, techniku, čítačky, veľa peňazí – nenarážam tu na plat – rôzne plátna, a čo ja viem čo. Jednoducho sa postaví a tie deti naučí. Mám dojem, a to aj z mojej praxe, že čoraz viac učiteľov kašle na túto zásadu. Ale úplne komplexne na to kašlú. Nechápem prečo. Nemôžem dať zlú známku žiakovi, pretože príde rodič a bude sa sťažovať. Nemôžem dať návrh na prepadnutie v prvom stupni, pretože je to neprípustné. A vrcholom je, keď na recitačnú súťaž posielajú učitelia priemerných recitátorov, ktorí len afektovane stoja a prednášajú básničku. Viem, že to všetko teraz môže pôsobiť ako samé mudrovanie z mojej strany, ale tie skúsenosti, čo mám zo školstva, sú poviem vám všetkým, veru úbohé. A bol sklamaný na celej čiare. Ale konečne sa dostávam k veci, ktorú som chcel napísať. Nedávno som sa zúčastnil prednášky u nás v Košiciach, keď o staroegyptských náboženstvách prednášala jedna odborná asistentka z Karlovej univerzity, z egyptologického ústavu.

Bola to úžasná prednáška plná nových informácií a hlavne odborne dobre zvládnutá prednášajúcou. Nahrnulo sa tam asi zo 40-50 ľudí – čo ma samozrejme potešilo. Jedna vec však ma zarazila. Jednak pracovníčka knižnice, ktorá sa údajne zaoberá, alebo teda aspoň ju samú zaujímajú orientálne štúdiá, predstavila veľmi neprofesionálne a neodborne odbornú prednášku. Áno, nebola to akcia špecializovaná len pre vedcov, ale predsa len jednalo sa o špecifickú tematiku. Na konci, keď začala diskusia, hneď prvá diskutujúca perlila. Staršia pani, ktorá prvou otázkou naznačila, že asi sa neprišla vzdelávať. Jej dotaz znel (a vlastne aj jej rezultát :)…že staroegyptská spoločnosť ako najdlhšie fungujúca civilizácia – aj o tom by som s ňou polemicky podiskutoval – fungovala preto, lebo každý občan ríše mal svoje sociálne postavenie zaradené a práve triedna diferencovanosť je jedinou zárukou na prežitie a fungovanie civilizácie. Ba doslova povedala, že nikto sa nikam nepchal tam, kde ho nevítali a kde nemal právo(!) byť. Bol som ohromený, pretože viacmenej nechcela diskutovať o ničom, o čom bola prednáška. Samozrejme, že reakcia odborníčky nebola veľmi pre ňu povzbudzujúca.

Vtedy som si uvedomil. Ako môžeme trvať na tom, aby vzdelanie bolo zárukou kvality a ozajstných vedomostí našich detí, keď dospelí ľudia takto premýšľajú?

O tom, že mnohí učitelia chodia s deťmi počas voľna do nákupných centier, o tom už radšej ani nevravím. Takže myslím si, že každý by mal začať od seba, pretože ako vidíme, každý si príčiny vysvetľuje po svojom. A keďže vzdelaní ľudia – ako napr. učitelia – nemajú záujem o kvalitné vzdelávanie detí, nevravím o všetkých, tak ťažko očakávať, že nejaký politik to zmení. Ten je rád, že je tam kde je. Byť ministrom u nás sa stalo zárukou skvelej PR v životopise.

p.s. týmto som chcel povedať, že možností na vzdelávanie sa pre široké vrstvy je veľa. Stačí si prečítať, čo kedy chystá ktorá knižnica a budeme opäť o kúsok duchovne bohatší. 🙂

Výhody a “sociálnosti” : )

11.11.2014

Niekoľko odvážnych protestovalo za cestovanie vlakom zadarmo. A JA PROTESTUJEM PROTI ŠTUDOVANIU ZADARMO! p.s. to len na margo tých neskúsených žabiakov, ktorí ešte pre túto krajinu nič viac »

Profily a portréty

06.12.2013

Na úvod si azda pripomeniem, že nesmiem používať expresionizmy. To by mi tak chýbalo, ešte sa nedajbože zatúlam do čias adolescencie, ktorá so mnou "kývala" ako divá. No keď si človek uvedomí, viac »

Literárny náhľad na môj rodný kraj

18.11.2013

Rozhodol som sa napísať svoj prvý blog vôbec. Neviem, či to niekto bude čítať, či to niekoho zaujme, každopádne by som chcel prispieť svojou troškou do tohto neuveriteľne miešajúceho viac »

blesk v noci

Veterná smršť strhávala v Prešove strechy

23.07.2017 17:53

Intenzívna búrka sprevádzaná silným vetrom narobila v nedeľu popoludní problémy v Prešove.

Burza, akcie, Ázia

II. pilieru hrozia vysoké straty

23.07.2017 17:00

Akciové indexy prepisujú jedno historické maximum za druhým, ale čoraz viac analytikov začína hovoriť o rastúcom riziku strát po prasknutí akciovej bubliny.

SNS: Vzah ku koalícii

U Danka končí hovorkyňa, ktorá informovala o nostalgii v Kórei

23.07.2017 16:48

Predseda NR SR Andrej Danko mení svoj mediálny tím. Ako jeho hovorkyňa od 1. augusta končí Eva Kliská, ktorá pôsobila pri ňom od mája 2016.

búrky, búrka, blesk,

Nemecko zasiahli silné búrky, v Berlíne vyhlásili mimoriadny stav

23.07.2017 16:29

Silné búrky sprevádzané výdatnými lejakmi potrápili v noci na nedeľu obyvateľa veľkej časti Nemecka.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 3217x
Priemerná čítanosť článkov: 804x

Autor blogu

Kategórie